שבת שלום וסע בזהירות
מאת: ארנון זלמנוב

הקיץ מגיע והטמפרטורות עולות. חשבתם שנשאיר אתכם בלי דרך להגיע לים? שלחנו את הכתב שלנו להתעניין קצת בנוגע לתחבורה הציבורית לים בשבת

שתי בעיות מטרידות אותי כל קיץ בבאר-שבע: כמה חם וכמה אין פה ים. זה לא מצחיק, אני רציני. צריך להיות חוק במדינה נגד מקומות חמים בלי חוף ים. זה לא שאי אפשר להתעלק על החבר עם האוטו בכל שבת שרוצים קצת חוף, אבל אז הוא כבר מצפה שתבוא ליום הולדת שלו בבנג'י, ושתענה לשאלות שלו על השיעורי בית בחדו"א. כדי לחסוך את הבלגן נספר על מיזם נהדר בשם "ימבוס" – אוטובוסים שנוסעים לים ביום שבת בכל סוף שבוע בקיץ. הפרויקט התחיל את דרכו עוד בשנה שעברה. על הפרויקט מספרת מיכל קטושבסקי, סטודנטית לתואר שני בניהול מלכ"רים ואחת מהיוזמות של ימבוס. "הרעיון של קו אוטובוס מבאר-שבע לים בשבתות עלה בזמן שהייתי בקורס תשתית של 'ישראל חופשית' שבמהלכו נשאלנו לגבי בעיות שיש בעיר באר-שבע ואיך ניתן לפתור אותן. אחד מהחברים בקורס אמר בחצי צחוק 'בואו נעשה אוטובוס לים בשבת'. בהתחלה חשבנו שזה מצחיק, אבל מפה לשם הבנו שזה משהו שיכול להפוך להיות רציני אם רק נשקיע בו. אחרי הרבה זמן של אקטיביזם פוליטי על נושאים של שלום וקירוב בין ישראלים לפלסטינים אוטובוס לים נראה כמו משהו נורא פשוט וטכני, אז פשוט החלטנו ששווה לתת לזה ניסיון. בהתחלה התארגנו כמה אנשים מהקורס, ולאט לאט הצטרפו אלינו עוד חברים וגם תושבים אחרים של העיר שחשבו שזה מיזם טוב וחשוב".

תושבים אחרים? הקהל יעד הוא לא סטודנטיאלי בעיקרו? "לא ממש, אחרי הכול רוב הסטודנטים מצליחים להתארגן על רכב כשהם רוצים לנסוע לים, או פשוט מנצלים את הכניסה החופשית שיש להם לבריכה. רוב הנוסעים בשנה שעברה היו משפחות עם ילדים, שלחלקן אין אוטו וחלקן פשוט העדיפו לחסוך את הנסיעה עד אשקלון". נראה שיש אנשים שמעוניינים בקו האוטובוס לים ושהוא לא מוגבל רק לבועה הסטודנטיאלית הקטנה שלנו, אז איפה עומדת העירייה ביחס לפרויקט הזה? התשובה, כך מסתבר, היא לא כה פשוטה. "העירייה לא עזרה לנו בכלל בארגון עד עכשיו", מסבירה מיכל, "ויש גם פחד מסוים מליצור חשיפה גדולה מדי לימבוס. אנחנו לא רוצים ליצור עימותים עם רב העירייה או גופים אחרים שעלולים להתנגד להפעלת קווי אוטובוס בשבת". אבל זה לא אומר שאף אחד לא תומך ברעיון. לאחרונה התאחדו "ימבוס" וארגון "נוע תנוע", שמפעיל קווים במתכונת דומה באזור תל אביב ורמת גן, והתקווה היא שעוד ארגונים יקומו בערים נוספות והמעגל הזה ימשיך להתרחב.

הציבור רוצה ים, ולכן הציבור ישלם

כארבע מאות נוסעים השתמשו בשירותי ימבוס בקיץ שעבר, ובהתחשב בעובדה שבמשך השבועות הראשונים הופעל רק אוטובוס אחד בכל שבת, זה מספר די מרשים של אנשים. הרצון ליהנות מהשבת בצורה נוחה יותר מגדיר במידה רבה את כל הסיפור של ימבוס. "אחד האנשים המשמעותיים בהפעלה של ימבוס עד עכשיו היה אבי אזורה, הספר ממרכז גילת", אומרת מיכל. "הוא מכר כשליש מהכרטיסים שלנו לאנשים מהשכונה שלו בשנה שעברה. השאיפה שלנו היא להמשיך וליצור שיתופי פעולה כאלה עם בעלי עסקים מקומיים, כאלו שמכירים את השכונות האלו הכי טוב, כי הם גרים שם כבר שנים ויוכלו לעזור לפרסם את הפרויקט אצל אנשים שאנחנו לאו דווקא היינו מגיעים אליהם".

"ימבוס נולד מתוך הצורך לאפשר לאנשים לבלות את הסופשבוע שלהם בצורה שהם רוצים", מיכל מרחיבה. "אנחנו רוצים להראות למקבלי ההחלטות שיהיו אנשים שישתמשו בתחבורה ציבורית בשבת. האנשים האלה לאו דווקא מונעים מאיזו אידיאולוגיה, הם פשוט מעוניינים להשתמש בשירות הזה, אפילו שלפעמים הוא גורר אי נוחות. עוד צד חיובי לפרויקט הזה הוא הפחתת עומס המכוניות על הכביש. בעולם מושלם היינו שמחים שגם בימי שישי בערב נוכל לחזור בלי לנהוג ממקומות הבילוי. ימבוס מעניק מענה רק בחלק קטן מתוך כלל הצורך, אבל הוא מסמל אותו. אנחנו רוצים להראות למקבלי ההחלטות שיש ציבור בארץ שרוצה וישתמש בתחבורה הציבורית גם במהלך הסופשבוע".

נורא שקט לי המהפך הזה

יש משהו מאוד נעים בדרך שבה ימבוס פועל. בעולם שבו כל דבר הופך להיות "המאבק על-" ואנשים רק מדברים בצעקות ובפוסטים זועמים בפייסבוק נחמד לראות ארגון שפועל קצת אחרת. כל הפרויקט הזה פועל על עיקרון מאוד בסיסי, היצע וביקוש. אם אנשים רוצים לנסוע לים, תציע להם דרך. עוד אנשים רוצים? תציע דרך נוספת. לפעמים מרוב מאבק על אידיליה מסוימת אנחנו מתעלמים מההישגים שאנחנו צוברים בדרך. ביום שבו חמישים אלף אנשים יצבאו על דלתות האוטובוסים של ימבוס נדע שיש צורך במהפכה חילונית של ממש, ואם יגיעו רק חמישה, נאמר להם שבת שלום ונחזור לבית כנסת. כל אחד מאתנו כנראה ממתין ליום אחר, אבל תסכימו איתי שעד אז נחמד להשאיר את האוטו בחניה ולנסוע לחוף.

מידע לנוסע/ת

תחילת פעילות: השבוע הראשון של יוני.
שעות פעילות: האוטובוס מתחיל את הנסיעה לאשקלון בשעה 10:00 וחוזר בשעה 16:00. יש תכנון לפתוח קו נוסף שיצא בשעות מאוחרות יותר.
מסלול הקו: האוטובוס עובר בתחנות רגר, ברחובות ביאליק וטוביהו ומשם נוסע לאשקלון.
מחירים: למזמינים מוקדם המחיר לכרטיס הלוך-חזור הוא שלושים וחמישה שקלים למבוגר ועשרים וחמישה שקלים לילד. המחירים עולים לארבעים ושלושים שקלים בהתאמה למי שמזמין את הכרטיס אחרי חמישי בבוקר. חשוב! לא ניתן לרכוש כרטיסים על האוטובוס, חובה לרכוש אותם לפני כן.

לפרטים נוספים ולהזמנת כרטיסים:
אתר ימבוס || עמוד הפייסבוק של ימבוס

נגישות