פשוט נגישות
מאת: נתנאל סימקין

איך נראית האוניברסיטה מבעד לעיניו של סטודנט עם מוגבלות? מסובכת ומורכבת, אבל התקווה לשינוי קיימת. "זה מצב שפוגש את כולם, עם ובלי מוגבלות"

איך הייתם מרגישים אילו היו שמים מולכם קיר לכל כיוון שתלכו, או שיכסו לכם את האוזניים או העיניים למשך יום או אולי שבוע? מה הייתה התגובה שלכם אילו היו רואים בכם רק את המגבלות שלכם ולא את היכולות שלכם. אם לרגע נסתכל סביבנו נגלה כי ישנם מעל לשמונה-מאות סטודנטים שחווים זאת מדי יום, והגיע הזמן שנפסיק להתייחס אליהם כאל "שקופים".

בסוף הסמסטר הודבקו ברחבי כיתות האוניברסיטה כרזות של "קמפיין הכיסאות", שנעשה בשיתוף פעולה עם האגודה, עם תא סמן ועם הדיקנט כדי להעלות את המודעות לכך שיש מקומות השמורים לסטודנטים עם מוגבלויות שבאמת צריכים אותם כדי ללמוד. נראה שעד היום סטודנטים רבים לא ייחסו לנושא יותר מדי חשיבות, ולא מתוך כוונה רעה אלא מתוך חוסר מודעות. את הפער הזה ינסה לצמצם חבר המועצה שנבחר בדצמבר לתפקידו, רמי קנדחורוב. הוא בן עשרים וחמש, סטודנט בשנה שנייה להנדסת תעשייה וניהול וברזומה שלו גם רכז בסמ"ן (סטודנטים מנהיגים נגישות). את התכניות הגדולות שלו הוא ינסה לממש עוד השנה, אה, ונוסף לכך רמי הוא כבד שמיעה, לא שזה מה שיעצור אותו.

"קשה לחיות עם מוגבלות מסוימת כאשר הסביבה גם מגבילה אותך. אנחנו מגיל צעיר מאוד מתאמצים להיטמע בחברה", הוא מספר. "הדבר פוגש אותך בכל דבר בחיים: באוטובוסים, בצפייה בסדרות. פגישות עם חברים וכל דבר בסביבה נותן לי תזכור לכל זה, אבל אני לא נותן לזה לתסכל אותי, ומתגבר על זה", מוסיף רמי. כשעולה השאלה על היחסים בין אנשים עם מוגבלויות שונות, לרמי יש תשובה ברורה. "בן אדם שעושה הומור על עצמו הוא האדם שהכי מקבל את עצמו. בינינו, אנשים עם מוגבלויות שונות, יש את הבדיחות שלנו בדיוק כמו לכולם". כיום ישנם כשמונה-מאות סטודנטים עם מוגבלויות שרשומים בדיקנט הסטודנטים באוניברסיטה. עם זאת, ההערכה היא שיש כאלו שלא רשומים מהחשש שלא ייתנו להם להתקבל לתואר מסוים או מהחשש שיסננו אותם במהלך הלימודים, ולכן הם לא מקבלים את הזכויות המגיעות להם.

מבוך אחד גדול

הנגשה מהי? בהגדרת המילון מילוג: "שיפור הגישה, יצירת גישה קלה יותר למקום או למידע עבור הנצרכים לכך". יצירת אוניברסיטה נגישה יותר לא רק תיתן לסטודנטים עם מוגבלויות הזדמנויות שוות להיות שייכים, אלא תועיל לכולם. "בתור אדם עם מוגבלות, האוניברסיטה היא כמו מבוך אחד גדול", אומר רמי וממשיך. "דוגמה לכך היא שער 90, יש מדרגה גבוהה בכניסה, אדם עם אופניים או אישה עם עגלה גם יתקשו לעבור שם, שלא נדבר על מישהו על כיסא גלגלים. מקום שהוא לא נגיש או שלא יעברו בו או שיהיה לא נוח לעבור שם זה מצב שפוגש את כולם, עם ובלי מוגבלות".

היעדר הנגישות יכול לפגוש אותנו בכל מקום שאנחנו הולכים אליו, ובמקרים רבים אפילו לא נשים לב כי "התרגלנו". אבל אם נפקח את העיניים נוכל לראות מקומות שאנשים מסוימים לא יכולים להגיע אליהם. "באוניברסיטה בשביל שתוכל להגיע ממקום למקום תצטרך לעבור כל הזמן במדרגות", מוסיף רמי על החוויות שהוא שומע מחבריו בסמ"ן. "דוגמה לכך היא בית הכנסת, שאין מעלית או גישה אליו. סטודנט עם מוגבלות פיזית לא יכול –פיזית- ללכת להתפלל כי אין לו את היכולת לכך. היום יש בתכנית מעלון, שינגיש בצורה מסוימת את הדרך".

האוניברסיטה פועלת בשיתוף פעולה רוחבי עם תא סמ"ן ואגודת הסטודנטים, מתוך המחשבה שנגישות תתרום לא רק לאנשים עם מוגבלויות אלא לכולם, כדי שכלל הסטודנטים ירגישו שייכים ומעורבים, כך מבהירה אנה קסלסי סולטן, ע. מדור קידום סטודנטים. "באופן קבוע באוניברסיטה מתקיימות ועדות בנושאים שונים הדנות בשילובם של סטודנטים עם מוגבלויות והתאמת האוניברסיטה והחוויה הסטודנטיאלית שלהם בכלל היבטיה לאותם הסטודנטים", מספרת אנה תוך הדגשת החשיבות לקידום נושא שילוב הסטודנטים. "האוניברסיטה פועלת במספר רב של דרכים בכדי להעניק לסטודנטים כלים שירגישו שייכים. הדרכות וסדנאות לשיפור הלמידה ומרכז תמיכה לסטודנטים מיוחד, המשלב שירותים כגון חדר טכנולוגיה מיוחד הכולל ציוד ועזרים לסיוע בלמידה הנותנים מענה לכל סוגי הצרכים השונים. בנוסף קיימות עמדות לחונך-חניך הכוללות עשר שעות חונכות המגיעות לסטודנטים עם מוגבלות בכל סמסטר".

ללמד את המרצים

התרגלנו באוניברסיטה למרצים שקשה לנו לעקוב אחריהם, מרצים שמדברים חלש בלי מיקרופון וקשה לשמוע אותם, שכותבים בכתב קטן ולא ברור או שפשוט נמצאים עם הגב אלינו ואנחנו לא מצליחים להבין אותם. ובאשר לסטודנטים עם מוגבלויות, אותם הדברים שמקשים עלינו מקשים עליהם פי כמה. "מרצים רבים לא מודעים בהכרח לאיך להתמודד עם סטודנט עם מוגבלות. רבים מהם רגילים להגיע להעביר את החומר וללכת, אבל בשבילי לעקוב אחרי מרצה שפותר משוואות על הלוח כשהוא עם הגב אליי זה סיוט", אומר רמי. "הנושא פוגש אותנו לא רק בחומר לימוד עצמו אלא גם בתחום הזכויות. מרצים רבים לא יודעים מה הן הזכויות שמגיעות לסטודנטים עם מוגבלויות וגם לסטודנטים בלי. אם השיעורים יהיו מונגשים ונוחים לא רק אני בתור סטודנט עם מגבלה איהנה מזה, אלא כל הסטודנטים בכיתה". בנוגע למעורבות האוניברסיטה בנושא מגיבה אנה: "אנחנו מחפשים את הדרך הטובה ביותר להעלות את המודעות אצל המרצים בכל הנוגע לסטודנטים עם מוגבלויות. יש חוק שמחייב להוציא את המרצים ועובדי האוניברסיטה לעבור חוויה של נגישות בשביל להעניק את התחושה שחווים אותם הסטודנטים וגם לדעת איך לתת את הכלים על מנת לשלב את הסטודנטים בצורה יעילה". כאשר מתעוררים קשיים במקרים פרטניים גם לכך ניתן מענה. "סטודנט אשר מרגיש שהוא לא מקבל מענה הולם לצרכיו בזמן השיעור יכול לפנות אלינו בדיקנט ואנחנו נמצא את הפתרון בתיווך עם המרצה על מנת להסיר כל חסם שמונע ממנו לקבל את ההזדמנות השווה ללמוד כמו כולם".

מה דעתך על פעילות האוניברסיטה והאגודה לשילוב סטודנטים עם מוגבלויות?

"אני זוכר שכשהקצו לנו מקום מיוחד בקדמת הבמה במופע פתיחת השנה ובטקסים, הרגשתי שייך, סוף-סוף ידעתי מה קורה", משתף רמי. "האוניברסיטה נמצאת במגמה חיובית בקידומם ושילובם של אנשים עם מוגבלויות, אבל היא לא עושה את זה עד הסוף, ודברים רבים נעשים בשקט", הוא מסביר. "הייתי רוצה שהאוניברסיטה תעודד ותדחוף יותר אנשים עם מוגבלויות לבוא למופעים ולאירועי תרבות, לא ממקום של מסכנות אלא בכדי שהם לא יתביישו וידעו שרוצים אותם", הוא ממשיך. "צריך לשאול את האנשים מהשטח מה יהיה טוב להם ולא לעבוד מול גופים חיצוניים אלא מולנו. כל דבר שהאוניברסיטה עושה זה חלק מתהליך ארוך, וזה מבורך שהאוניברסיטה רואה חשיבות בקידום הנגישות. אבל יש עוד הרבה מה לעשות בשביל להפוך את האוניברסיטה לנגישה. אני שמח להיות חלק מהאוניברסיטה ומצפה שיפיקו לקחים וישמרו את הדברים הטובים שכן נעשים", מסכם.

אז איך מבררים למה אני זכאי?

את המידע על הזכויות והתנאים שסטודנטים עם מוגבלויות (וגם בלי מוגבלויות) זכאים לקבל ניתן למצוא בעלונים הנמצאים בדיקנט ובאתר האוניברסיטה. ניתן גם לפנות במייל לדיקנט, למי שמתבייש להגיע אישית. "החוק מחייב אותנו לדאוג לתנאיו של כל סטודנט בהתאם ליכולותיו וצרכיו, וגם לנו יש רצון שהם יצליחו ככל הניתן", מוסיפה אנה. "לשם כך כל סטודנט החווה קושי יכול לפנות לרכזת הנגישות וניתן יהיה לתפור לו חליפה אישית לפי צרכיו האישיים". הסיוע של הדיקנט לא נגמר רק בפן האקדמי אלא גם בתחום הקריירה. "באוניברסיטה יש לנו את יעל מנגל, יועצת קריירה לאקדמאים עם מוגבלות, שתפקידה לסייע לסטודנטים ואף בוגרים של האוניברסיטה עם מוגבלויות למצוא תעסוקה בתחומם ובתפקידים משמעותיים", מסבירה אנה ומוסיפה "חשוב לנו שהסטודנטים ידעו שאנחנו בית בשבילם לא רק באקדמיה אלא גם בהמשך הדרך".

לפניות על נגישות באוניברסיטה ולנגישות אירועי האגודה ניתן לפנות למנהלת הרווחה ורכזת הנגישות של האגודה במייל- rk_revaha@aguda.bgu.ac.il.

נגישות