ניפגש בסיבוב
מאת: סהר אלמוג

מה עושים סטודנטים מהפקולטה להנדסה בשעות ערב מאוחרות באוניברסיטה? לומדים ומשננים? יש כאלה. אחרים עסוקים בתכנון של רכב מרוץ תחרותי ובבנייתו. "הריגוש הזה נוגע לנו עמוק בבטן"

צילום: רן מאיר

מאחורי בניין 55 המהודר ובדרך לחניון הרכבת שוכן צריף פח, מוסך משודרג, או כפי שהוא מכונה בידי העוסקים במלאכה – "הסדנא". מי שיעבור לידה כנראה לא יבין למה בוקע ממנה אור בשעות לא הגיוניות ביממה או ממה נובעים רעשי קידוח, חיתוך, ריתוך ועומר אדם.

בסדנא בונים סטודנטים כבר משנת 2006 רכבי מרוץ שמתחרים מדי שנה בתחרויות בין לאומיות. השלדה, החיפויים, המנוע ומערכות הבקרה מתוכננים לפרטי פרטים על ידי סטודנטים ממחלקות שונות, יש העושים זאת בהתנדבות ויש שבמסגרת פרויקט לימודים. "כיום יש בקבוצה שישים ושלושה חברים שמגיעים מכל תחומי ההנדסה – מכונות, חומרים, מערכות מידע, תעשייה וניהול, אבל יש גם כאלה שלומדים כלכלה, חינוך ותחומים אחרים. אחת המגויסות הכי תותחיות שלנו השנה לומדת ביולוגיה. אנחנו מחפשים סטודנט לפיזיותרפיה כי זה התחום היחיד שעדיין לא הגיעו ממנו", מסביר בחיוך אלון אשרמן, ראש הפרויקט וסטודנט בשנה ד' להנדסת מכונות.

היכון...

אשרמן מספר שלא כל מי שמגיע לפרויקט נמס כשהוא שומע נהמות של מנוע. מצד אחד תוכלו למצוא שם גרופים של מכוניות ונהגי ספורט מוטורי חובבים ומקצועיים, ומהצד השני תמצאו גם סטודנטים שעפים על האתגר ועל הצד הפרקטי של ההנדסה. "צברתי פה ניסיון מקצועי אדיר, מעבר למה שקיבלתי כל התואר", מספר עומר הלר, ראש תחום הכשרות וסטודנט בשנה ד' להנדסת מכונות. אך ללא ספק השיא השנתי מגיע בקיץ כשהקבוצה טסה עם רכב המרוץ לתחרויות עולמיות מול סטודנטים אחרים. בקיץ האחרון המריאה הקבוצה להונגריה לתחרות שהתקיימה באוניברסיטה בעיר גיור (Széchenyi István University).

האוניברסיטה הציורית, שמצדה האחד ניבט נהר הדנובה ומצדה השני מתפתלות סמטאותיו של הרובע העתיק בעיר, לובשת חג למשך שבוע. זוהי השנה השמינית שנערכת בה תחרות ה- FSH (Formula Student Hungary). לרגל האירוע כבישיה נתחמים בגדרות, חניון תת-קרקעי מוסב למוסך רחב ידיים ושני רכבי יוקרה ניצבים בדרך מהמעונות לקפיטריה. עשרות קבוצות ממדינות שונות מתכנסות במקום עם הרכבים שבנו, לכל קבוצה יש רחבת טיפולים המכונה 'פיט' בשטח החניון. בבוקר כולם עובדים במוסך ומתחרים במקצים השונים. בלילה שותים בירה ויוצאים למסיבה בינלאומית על החוף. מעין מפגש פסגה בין הפאנג'ויה לאאודי. אף על פי שתעשיית הרכב הישראלית גוועה אי שם בתקופת הסוסיתא, מדי שנה משתתפת נבחרת ישראלית באחת התחרויות בעולם. לצד אוניברסיטת בן גוריון גם בטכניון ובאוניברסיטת תל אביב פועלות קבוצות רכבי מרוץ שקוטפות הישגים לא מבוטלים.

הָכֵן...

כבר מהיום הראשון לתחרות ניכר פער הגילאים בין הישראלים לסטודנטים האירופים, שנובע מהשילוש האלמותי צבא-טיול-פסיכומטרי. הם נראים כמו מלש"בים רעננים בזמן שאנחנו מזיעים כמו מילואימניקים אחרי תרג"ד. מתוך שלושים חברי המשלחת רק ארבעה מוגדרים נהגים רשמיים בתחרות וזוכים לעלות על הרכב. השאר מוצאים דרך יצירתית לבלות בשעת הת"ש: מדי יום אחרי שעות ארוכות של החלפת גלגלים, בדיקת מערכות והידוק ציריות בוחרים חברי הקבוצה לבלות את זמנם הפנוי במסלול קארטינג מחוץ לעיר. "השמועה על הקארטינג עברה מפה לאוזן והתחילו לצאת לשם משלחות. לא משנה מה התפקיד שלך בקבוצה, אתה מתחרה כמו כל אחד אחר", מסביר הלר ששימש כאחד מראשי הקבוצה במשלחת. "לא נהגתי מעולם על רכב המרוץ שאתו באנו להונגריה, אבל נהגתי על הרכב הקודם. כל כך נהניתי, שירדתי ממנו עם החיוך הכי מטומטם שיש על הפנים. הריגוש הזה נוגע לנו עמוק בבטן, אם נרצה או לא. גם אם אנחנו לא נהגים אנחנו רואים את עצמנו במסלול".

בניגוד למה שניתן לחשוב אין הקבוצות נמדדות רק לפי הביצועים במקצים הדינאמיים. "המרוץ הוא החלק הכי כיף, אבל הוא לא מה שיקבע אם תנצח. גם למבחנים הסטטיים, כמו פרזנטציה עסקית ודו"ח עלויות, יש הרבה משקל כשמחשבים את הנקודות", מסביר מתן אבירם, אחד מנהגי הקבוצה וסטודנט בשנה ד' להנדסת מכונות, שכבר חרך צמיגים מטעמם לפני שנתיים באיטליה. הונגריה היא שירת הברבור של ה"פיניקס", רכב הבעירה שנשלח לתחרות. החל מהשנה הקרובה תייצר הקבוצה רק רכבים חשמליים, ובעוד כמה שנים ייתכן שגם החשמליים ייזנחו לטובת ייצור רכבים אוטונומיים. "בניגוד לרכב בעירה שפועל על דלק רכב חשמלי פועל על סוללות ומכיל מערכות מורכבות יותר. רכב הבעירה של 2017, כמו רכבים אחרים לפניו, ישמש אותנו למטרות ניסויים וגם כתורם איברים לרכבים שייבנו בהמשך", מסביר מולי משיח, מהנדס ראשי בקבוצה וסטודנט בשנה ד' להנדסת מכונות.

צא!

אשרמן מצהיר שלא הניצחון עומד מול עיניו בשנה הבאה. "המטרה שלנו היא לייצר רכב חשמלי שיסיים תחרות מלאה על כל מקציה ויהווה פלטפורמה טובה לשנים הבאות. הרבה קבוצות לא מסיימות את התחרות ופורשות לפני הסוף כי כל כשל הכי קטן באינדורנס פוסל אותך, אסור לך לתקן אותו. אז מבחינתי גם לסיים במקום האחרון זו עמידה במטרה".

לטובת העמידה במטרה מגויסים בימים אלו חברים נוספים לקבוצה. "החל מהשנה שעברה אנחנו מפעילים מערך הכשרות ייחודי. כרגע יש מאה מועמדים שעוברים תהליך מיון, והטובים ביותר מתקבלים לתכנית ההכשרות שבסופה הם יהפכו לחברי קבוצה פעילים", מסביר אשרמן. ההכשרה כוללת שבעה עד עשרה מפגשים ובהם הרצאות על תוכנות, היכרות עם הענפים והמכלולים בקבוצת הרכב וסיורים. "השנה גם הגדרנו יום קבוצה שבו כולם מפנים את הלו"ז שלהם ומגיעים לסדנא. לצד העבודה השוטפת אנחנו מקיימים הדרכות, ישיבות ומפגשי העשרה", מציינת ליטל בן שטרית, אחראית מנהלה וכספים בקבוצה וסטודנטית בשנה ד' להנדסת מכונות. "למרות שיש יום קבוצה אחד בשבוע, לא משנה באיזו שעה תעבור בסדנא, היא תהיה מלאה. כולם עסוקים, מוזיקה ברקע וכיף גדול", מציין משיח.

לאורך השנה מתקיימים גם ערבי פויקה, ארוחות שישי ושבתות קבוצה. לקראת מועד התחרות הופכים הימים ללילות לבנים, ובהם מוודאים הסטודנטים שהרכב עומד בתקנון הנדרש ושהוא מוכן לאריזה ולשילוח ליעד בתור מטען חורג בבטן המטוס. חברי הקבוצה מעידים שהפרויקט הצדדי לכאורה הופך בהדרגה לשיעור הכי חשוב בתואר. "זו השנה היחידה שאני באה מרצון לאוניברסיטה ושאין לי בעיה להישאר עד מאוחר", מציינת בן שטרית. אף על פי שתהליך המיון לחברים חדשים הסתיים, מציין אשרמן שכל סטודנט שמתעניין בפרויקט מוזמן פשוט לדפוק על דלת הסדנא. "ואם מישהו רוצה לקנות את הרכב מהשנה שעברה, הוא עולה מיליון שקל", הוא מבהיר למי שמתעניין.

רוצים לדעת עוד על הקבוצה? חפשו BGRacing בפייסבוק.

נגישות