מחשבות על אתיקה
מאת: נ.ס והדס צלניק

הקוד האתי החדש שביקש שר החינוך לגבש קובע שמרצה לא יוכל להביע עמדה פוליטית בפני הסטודנטים אלא אם הדבר דרוש כחלק מתכני הלימוד. ביקשנו משני סטודנטים באוניברסיטה להביע את עמדתם בנושא.

נגד | הדס צלניק, שנה ב' בלימודי מדינת ישראל ופוליטיקה וממשל

בשבוע שעבר פורסם כי שר החינוך נפתלי בנט ביקש את שירותיו של הפרופסור לפילוסופיה אסא כשר, מומחה לאתיקה, כדי ליצור "קוד אתי" למרצים באקדמיה. המודרניות שעליה למד כל מי שדרך בפקולטה למדעי הרוח והחברה הביאה לעולם את התהליך המובן מאליו לכולנו כיום, ההשכלה. התפיסה כי האדם הלומד הוא אדם נאור המתפתח ומפתח את החברה הביאה לכך שנפרצו מחסומי הגישה למקורות הידע, שעד אז נמצאו אצל חלקים מעטים מאוד מהאוכלוסייה. בזכות ההשכלה בני האדם למדו, גיבשו את דעותיהם ופיתחו תיאוריות אשר תרמו לקידום הרעיונות בעולם.

הלימודים בפקולטות למדעי הרוח והחברה מבוססים על היסודות הללו, אם מדובר בלימודי היסטוריה ואם מדובר בפילוסופיה, בגיאוגרפיה, בפסיכולוגיה או בעבודה סוציאלית. העולם הפוליטי רחב יותר מתמיכה בתנועת ה-BDS, מדעתנו על המצב בשטחים ומ"שוברים שתיקה", והוא עוסק בסוגיות פוליטיות קריטיות לחיים שלנו, כמו יחסי הכוח בעולם, מגדר, כלכלה, יצירה ותרבות.

זה נכון שהאוניברסיטה שואפת למחקר ושהתהליך הלימודי מתיימר להוביל אותנו להיות חוקרים טובים יותר. אך אין זה אומר שהעולם המחקרי אינו נטוע בתוך העולם הפוליטי, ולהפך. המחקר שואף לקדם אותנו אל עבר עולם וחברה מתקדמים וטובים יותר, ומטרה זו נוגעת בלי סוף בסוגיות פוליטיות שונות. הקביעה שחלק מהקוד האתי למרצים באקדמיה יכלול את האיסור לעסוק בדעות פוליטיות ולהשמיען גורעת מהתהליך הלימודי שלנו את גיבוש הדעה, את פיתוח הביקורת ואת המוטיבציה לפעולה, הנרקמת לעתים מחילוקי דעות שיש לסטודנטים עם המרצה, ולא רק מהסכמה אתו.

מעבר לזה חשוב לזכור שמי שמקדם את הקוד האתי המדובר הוא שר החינוך נפתלי בנט. כשהוא מתייחס לנושא הוא טוען כי הוא רוצה למנוע מצב שבו מרצה קורא לחרם אקדמי על ישראל או מונע מסטודנט להביע את דעתו. בנט לא רואה או לא רוצה לראות את התמונה הרחבה יותר להחלטה שלו, ונראה כי זהו עוד ספין פוליטי במשחק "הנאמנות" של בנט והבית היהודי.

מה הפתרון לדעתי? להבהיר כמה הרעיון הזה מנותק מהמציאות, מהמהלך האנושי ומהצד השני. לא לשחק לידיו של בנט.

בעד | נ.ס., לימודי מנהל ומדיניות ציבורית

שר החינוך נפתלי בנט הציג את גולת הכותרת של הקוד האתי החדש כך: "חופש אקדמי מוחלט – כן. קידום אג'נדות פוליטיות של מרצים באקדמיה – לא". לדעתי קוד זה הוא מהחשובים שהובאו בפנינו בשנים האחרונות באקדמיה הן ברובד המוסרי והן ברובד המדיני.

ברובד המוסרי, הקוד האתי פותר אותנו הסטודנטים מלהיחשף לדעות הפוליטיות של המרצים מבלי שיהיה לנו כוח להגיב עקב החשש מפגיעה בציונינו או ביחסי המרצה-סטודנט. מדוע אני, בהיותי בעל דעה פוליטית שונה, מחויב לשמוע את דעותיו של המרצה שלי כאשר אין כל קשר בין הנושאים לחומר הנלמד? מדוע המרצה הוא זה בעל האמת האחת, שבמקרה שאני אגיב לדבריו הוא יכול להשפיע לי על הציון או להימנע מלענות לשאלותיי? הגיע הזמן שיוסדר קוד אתי שיזכיר לכל אותם המרצים שאנחנו הסטודנטים מגיעים לשיעורים שלהם כ"טבולה רסה" במטרה לקבל את הידע שלהם ולא את הדעות האישיות שלהם. כל אותם אידיאליסטים שנלחמים על חופש הביטוי ויוצאים במחאה כנגד בנט הם אותם אנשים הנלחמים נגד כפייה דתית בבתי הספר ובאקדמיה. מדוע כפייה דתית בחינוך היא פסולה בעוד שכפייה של אידיאלים ואידיאולוגיה היא לגיטימית? הגיע הזמן להפסיק עם הצביעות החד-צדדית הזו.

לכל אותם סטודנטים של רוח וחברה אשר מרימים את דגל המחאה וקוראים להשבתת הלימודים באמצעות העלאת תמונות של לוח ריק, המסמל שלא ניתן ללמד מבלי להביא דעות פוליטיות בתחומי לימודיהם – אל תדאגו, שם אפשר ללמוד דעות פוליטיות. אבל המטרה היא שתיחשפו לשני הצדדים שיממשו את הערך הבסיסי שלמדתם ולפיו "אין אמת אחת".

ברובד המדיני, הגיע הזמן שהמדינה תפסיק לתת יד למימון מחרימי המדינה, לעידוד קוראי השנאה למדינה ולמתן צ'ופרים לרוצים בהשמדתה. בעוד שרבים שאני מכיר תומכים ב"לחימה ב-BDS" ובהתנגדות לתפיסותיהם, כאשר מרצה באקדמיה מביע תמיכה באותה אידיאולוגיה ארסית, הדבר נתפס בעיניהם כלגיטימי וכחלק מחופש הביטוי, אף על פי שבהיותו מרצה הוא מייצג מוסד רחב יותר. אין זה הגיוני שהמדינה תממן את הרוצים לפגוע בה, הדבר משול לקניית סכין לאויב שישתמש בה כנגדך. אם לאותם מרצים יש מוסר כפול והם מוכנים לקבל משכורת מאותו הגוף שבו הם קוראים לפגוע, הגיע הזמן שאנחנו בתור אזרחי המדינה נפסיק לתת להם את היד החופשית לכך.

הגיע הזמן שנפסיק את הצביעות האקדמית הזאת, לא עוד לירוק לבאר שממנה שותים. הגיע הזמן לסגור את הבאר בפני אותם קוראים לחרם, וזו משמעותו של קוד זה.

נגישות