כלכלה למתחילים
מאת: נתנאל סימקין

חכו לי בנתב"ג

"פוזנן באלף דולר; יותר, יותר; אלף חמש-מאות דולר; יותר, יותר; אלפיים דולר... זה דיל מהסבירים", כך מסתיים השיר מתוך מערכון של "ארץ נהדרת" על אדם שסגר דיל בשמונים דולר לוונציה ומוצא את עצמו, לאחר מסע של התעללות נפשית, מבזבז אלפי דולרים בפוזנן, ה"וונציה של הבלקן". בעוד שברור לכולם שהמערכון מוקצן, בכל צחוק יש טיפת אמת, ולצערנו טיסות הלואו-קוסט לעתים לא באמת כאלה LOW.

הסכם "שמים פתוחים", שנחתם בשנת 2013 בין האיחוד האירופי לישראל, שינה את תמונת המצב שהכרנו בכל הנוגע לטיסות. הסכם זה אומר בבסיסו שעלויות המכסים יורדות, הבירוקרטיה של אישורי טיסה בין מדינות פוחתת, ובכך יותר חברות תעופה מהעולם יכולות להשתתף בשוק התעופה המסחרית. הורדת הגבלות הטיסה וכניסתן של חברות חדשות לשוק הישראלי ערערו את החברות הגדולות כגון אל-על, בריטיש-איירוייז וטורקיש-איירליינס, לאחר שאלו החלו לאבד לקוחות לחברות קטנות שהחלו לצוץ כפטריות אחרי הגשם. הכול בזכות הקונספט הכלכלי שהניע את אותן החברות: פחות תנאים לנוסעים = הורדת מחירים = יותר אנשים שטסים, ומכך החברות עושות את הונן. תופעת טיסות הלואו-קוסט הייתה כה משמעותית שהחברות הגדולות היו צריכות להתאים את עצמן למצב ולספק גם הן שירותי טיסה זולים. דוגמה בולטת מהמקרה הישראלי היא המותג UP של חברת אל-על אשר נתן שירותי טיסה בסגנון לואו-קוסט מטעם החברה. לא מזמן הפסיקה אל-על את שירותי המותג, אך מנגד פיתחה סוגי כרטיס שונים שניתן לרכוש, כמו טיסה בתנאים של לואו-קוסט עם הטבות מסוימות המוצעות בטיסות רגילות, ובכך יצרה מעין דגם ביניים בין הלואו-קוסט למודל הרגיל. בעוד שפעם (לפני כשש שנים בסך הכול) טיסה הייתה אירוע ייחודי שצריך לתכנן ולחסוך לקראתו מבעוד מועד, כיום משתלם יותר לטוס לשבוע באירופה מלשלם על סוף שבוע באילת. ייתכן שסוגיה זאת אינה קשורה בהכרח לעלות הטיסות אלא לגורמים אחרים (יוקר המחייה בישראל, למשל) אבל אכן הטיסות נהיו זולות יותר.

אז איך גרמו לטיסות לרדת במחיריהן? פשוט מאוד – במקום לסגור חבילת טיסה שהכול כלול בה "בסגנון הישן" פירקו את כל חבילת הטיסה ולנו יש את האפשרות לשלם על כל חלק בה בנפרד. עד לאיזו רמה חילקו את החבילה? עד לרמת הבוטנים שמחלקים בזמן הטיסה. במסגרת טיסות הלואו-קוסט משלמים על טיסה הלוך, על טיסה חזור, על מקום למזוודה, על אוכל, על שמיכות וכריות, את עמלת התשלום באשראי, ואם תרצו לבחור איפה לשבת וליד מי – גם על זה תשלמו. אך פה עדיין לא נגמר "הפינוק" שבלואו-קוסט. אם תרצו לבוא עם תיק גב מומלץ מאוד שיהיה קטן, אחרת תשלמו עליו כמו על מזוודה. אנשים גבוהים, צר לי עליכם, הוספת מקומות נוספים בטיסה שיגדילו את רווח החברות הגיעה על חשבון המקום לרגליים. והדובדבן שבקצפת הוא הזמן, טיסות מסוימות עושות טיסות המשך (קונקשיין) שישאירו אתכם תקועים שעות בנמל תעופה במדינה זרה, ואף ישנה טענה שהטיסות עצמן איטיות יותר בשביל לחסוך בצריכת דלק. ללא ספק, טיסות הלואו-קוסט מבליטות את החשיבות של העלות על האיכות, והן אפילו לא מסתירות זאת, גם אם בסופו של דבר מדובר על הפרש די קטן של כמה עשרות אירו. מה משתלם יותר? תעשו אתם את החשבון.

נגישות