היכון, הכן, האק!
מאת: נתנאל סימקין

דמיינו לכם עולם עם מכוניות מעופפות, תוכנה שתאפשר לנו ללמוד קורס שלם בכמה שעות ופתרון בעיית העוני העולמית. כל זה אמנם עוד רחוק מאתנו (או שלא?!) אבל דור העתיד שיביא אותנו לעולם הזה כבר עובד על זה, והוא עשה אז זה ממש אצלנו בבית הסטודנט בהאקתון בנושא חדשנות בלמידה שהתקיים לאחרונה בשיתוף פעולה בין אגודת הסטודנטים, מרכז בנג'יס ליזמות וחדשנות, והיחידה לפיתוח אקדמי וקידום ההוראה באוניברסיטת בן גוריון.

האקתון הוא מושג קטן המורכב משתי מילים האק (תכנות) ומרתון, אבל כולל בתוכו עולם תוכן שלם. כשמו כן הוא, מדובר במרתון של מתכנתים שבמהלכו יש לקבוצות, בדרך כלל שניים עד שישה אנשים, 24 עד 72 שעות להמציא פתרון טכנולוגי כמו אפליקציה, תוכנה ואף מוצר, בכדי לפתור את הבעיה העומדת במרכז נושא מסוים כגון סביבה, בריאות וביטחון. כמו במרתון טוב, גם פה מחכים לזוכים פרסים שווים ואף ניתן לקבל משרות בחברות הייטק לצורך פיתוח הפרויקט. וואו!

אירוע קטן- שינוי גדול

"היופי בהאקתון הוא היכולת לחבר בין אנשים וקבוצות של סטודנטים וסטודנטיות שלא בהכרח מכירים ומכירות זה את זה, ולהוביל לכך שהם עובדים ביחד על מנת לפתור בעיות ואתגרים שיקדמו אותנו אל העתיד", הסביר יוסי שביט, מנהל מרכז בנג'יז שהיה אחד ממנהלי ומארגני האירוע. ההאקתון הנוכחי, שם לעצמו מטרה ברורה: לשפר ולקדם את החינוך וההוראה שידועים לנו כיום. "היום העולם משתנה, יש המון טכנולוגיות וכיווני חשיבה שיכולים להעניק לנו הזדמנויות ללמד בצורה יעילה. כיתת הלימוד לא צריכה להיות עוד מקום שבו יושבים, שותקים, משננים ואז שוכחים את החומר אחרי המבחן", הדגיש יוסי. "יכול להיות, שיש דרך הרבה יותר יעילה לעשות את הדברים. למידה שיוצרת אימפקט ונותנת משמעות לאדם. הלמידה צריכה לתת ערך מוסף, שיכול להפוך את האדם להרבה יותר חזק ומרכזי בחינוך ובשביל זה קם ההאקתון הזה, בשביל לנסות למצוא את הרעיונות שיביאו לשינוי הזה".

הקבוצה הזוכה בהאקתון
צילום: אגודת הסטודנטים
הקבוצה של גיא זקס, אסף נחום, דור בר-טל ונדב גרינברג
שמים דגש על היכולות

שועלי האקתונים

בין הקבוצות שהשתתפו באירוע ניתן היה למצוא את הקבוצה של גיא זקס, אסף נחום, דור בר-טל ונדב גרינברג, סטודנטים בשנה ג' בהנדסת מערכות מידע. היוזמה שלהם הייתה לשים את הכישורים של כל סטודנט במרכז. ''הרעיון שלנו הוא לאפשר לנתח את הסטודנטים לפי ה-Skills שלו, כלומר שניתן יהיה לאורך זמן לבחון את ההתקדמות וההתפתחות של כל סטודנט בתחום מסוים ובכך לאפשר גם מעקב אחרי הצרכים שלו'', סיפר גיא. ''הפתרון שלנו יאפשר לפתור את כל נושא התחומים האפורים שאולי לא נותנים להם דגש, כמו היכולת של סטודנט לפתח ולקדם את עצמו בתחומים שהוא מתקשה בהם, לאפשר למרצה להבין לאיזה כיתה הוא הולך להיכנס על מנת לדעת יותר טוב על מה לשים דגש. זה מגיע גם לדרגים הגבוהים יותר כמו יושב ראש וועדת הוראה שיוכל בעזרת הנתונים הללו, המבוססים על גיליון ציונים, לדעת איזה סטודנט עומד מולו ומהם הנושאים שצריך לחזק אצלו על מנת שיצא מקצועי ככל הניתן", הוסיף אסף.

זה לא אתם- זה העומס

קבוצה נוספת שהשתתפה באירוע היו אופיר, עמית, סופיה ודניאל, סטודנטים בשנה ג' להנדסת מערכות מידע ותוכנה שחשבו שהביעה טמונה דווקא במערכת השעות. ''הבעיה המרכזית שאנו רואים, בעיקר בתור סטודנטים, זה העומס. עומס בהגשת עבודות, מבחנים חופפים שאין זמן ללמוד אליהם, והלחץ וחוסר הזמינות של המרצה, וקיבלנו בעיה רצינית", הציגה עמית, והמשיכה. "הרעיון שלנו הוא ליצור תוכנה שבה מרצה אשר מתכנן לסדר את לוח הזמנים של העבודות או מחלקה המעוניינת לקבוע את לוח המבחנים, יוכלו לראות את לוח הזמנים הקיים לתלמידיהם ובכך להתאים אותו בצורה הטובה ביותר שתאפשר לסטודנטים הזדמנות הוגנת לקבל את הציון שמגיע להם".

לאחר האירוע המרשים, הרעיונות והיוזמות שעלו מהקבוצות, זכתה הקבוצה MY Q Bank שכללה סטודנטים וחברי סגל, אשר פיתחו כלי מותאם אישית ללמידה אפקטיבית המבוסס על מאגר שאלות של הפקולטה למדעי הבריאות. נשאר לנו לאחל בהצלחה לקבוצה המנצחת ובואו נקווה שהלימודים שלנו יהפכו להיות קלים יותר בעזרת הרעיונות המדהימים שעלו בהאקתון.

נגישות