החיים הסודיים של המתרגלים
מאת: שרון ליפסקר

תמיד רציתם לדעת איך כיתת התרגול נראית מהצד השני של כיסאות הסטודנט? פגשנו את המתרגלים שהסכימו לחשוף את כל הסודות

הם מלווים אותנו במהלך התואר, מנסים להרגיע אותנו לפני תקופות המבחנים ומשתדלים לעזור לנו כמה שאפשר (כל עוד לא נעצבן אותם יותר מדי). בניגוד למה שאתם אולי חושבים כרגע, לא מדובר בהורים או בחברים שלנו, אלא במתרגלים ובמתרגלות שלנו, שלפני זמן לא רב היו בדיוק במצב שלנו – סטודנטים בעיצומו של התואר הראשון. מערכת צ'ופצ'יק גאה להציג תחקיר ראשון מסוגו: מה סטודנטים אינם יודעים על המתרגלים שלהם? אילו פדיחות קרו להם מבלי ששמנו לב? ואילו טיפים יש להם עבור סטודנטים שרוצים להיות מתרגלים בעצמם ביום מן הימים? הממצאים לפניכם.

מיילים: עשה ואל תעשה

האם יצא לכם פעם לשאול את עצמכם מה מעצבן במיוחד את המתרגלים שלכם? ובאופן ספציפי – למה לא כדאי לשלוח מייל למתרגל החביב עליכם, כשזה ברור שהתשובה לשאלה שלכם תתגלה תוך שניות בודדות ב-Moodle? "אני מקבלת הרבה מיילים שגורמים לי לחשוב, למה לא נכנסתם שנייה ל-Moodle כדי לבדוק את השאלה הזאת? כל מיני שאלות כמו מתי התרגול החלופי? מה ההיקף של העבודה? הכול כתוב", מספרת אנה ליצ'י, סטודנטית לתואר שני ומתרגלת במחלקה לפוליטיקה וממשל. "אני רוצה שהם ירגישו שהם יכולים ליצור אתי קשר באופן חופשי. עמלתי על זה קשה. הם אינדיבידואלים מבחינתי ולא סתם המון, אבל הם לא מבינים לפעמים שהמיילים האלה מוסיפים למתרגלים המון עומס עבודה שלא מתוגמל מספיק".

מעין הראל, דוקטורנטית ומתרגלת זה ארבע שנים במחלקה למדעי החיים, מצטרפת לדיון. מעין אוהבת את העבודה שלה בתור מתרגלת, אבל יש דבר אחד שמצליח לעצבן אותה – סטודנטים חצופים. "אני נורא מופתעת מהדרך שסטודנטים פונים. לא פנים מול פנים דווקא, אלא במיילים. אני מרגישה שמשנה לשנה הם מרגישים שהמייל זה וואטסאפ יותר מאשר מייל. חלקם לא יודעים איך לפנות במייל. זה נכון שאני יותר קרובה לגיל שלהם, אבל עדיין יש דרך לפנות", היא משתפת.

המרכל על רכלן פטור

אפשר לומר שזאת עובדה ידועה שסטודנטים נוטים להתעצל, לעגל פינות וקצת להתחצף לפעמים, אבל אילו דברים פחות ברורים מאליהם? או במילים אחרות, מה הסטודנטים אינם יודעים על המתרגלים שלהם? "בתואר שני התחושה היא שמצפים ממך ליותר מסטודנט לתואר ראשון ושאין לך את אותן ההנאות בחיים. אתה לא יוצא עכשיו ליהנות מבירה אחר הצהריים או יוצא למסיבות. זה לא נכון", מסביר ברק הלפרן, סטודנט לתואר שני ומתרגל במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה. דבר נוסף שלטענתו סטודנטים לתואר ראשון אינם יודעים הוא שגם למתרגלים יש קורסים. "מצד אחד אתה רוצה שהסטודנטים שלך יהיו מאוד רציניים, ומצד שני אתה בתור סטודנט מחפש מדי פעם דרכים לעגל פינות בקורסים שלך".

ומה בנוגע לעניין שסטודנטים רבים מחשיבים לדבר החשוב ביותר בקורס, הציונים? "הם לא יודעים שאנחנו לא אוהבים את כל העניין של הציונים. אנחנו יודעים שהם לא לגמרי משקפים את ההשקעה שלהם ואת מה שהם יודעים. כשאני כותבת 'שישים' על עבודה, זה לא שאני חושבת שאותו סטודנט טיפש. אני תלויה במכוון שקיבלתי מלמעלה. יש לנו מידת עצמאות מאוד קטנה בתוך התפקיד הזה", אנה אומרת. "סטודנטים לא יודעים שני דברים: שאנחנו משקיעים המון זמן בעבודה הזאת בבית, ושאנחנו מרכלים עליהם", מוסיפה תמר, מתרגלת בפקולטה למדעי הרוח והחברה. תודה, תמר, עכשיו אנחנו יכולים להרגיש קצת יותר טוב עם עצמנו כשאנחנו מרכלים עם חברים מהמחלקה על מתרגלים.

את מוכרת לי מפעם

אין ספק שגם המתרגלים שלנו, בדיוק כמונו, אינם חסינים מפני פדיחות במקום העבודה. תמר מספרת שהיא חשבה במשך סמסטר שלם שארבעה סטודנטים הם אותו בן אדם שמחליף סגנונות שיער. היא גילתה שאותו סטודנט הוא למעשה ארבעה אנשים שונים, רק שהם ישבו זה לצד זה בתרגול הראשון של סמסטר ב'.

פדיחה אחרת (ולעתים מביכה לא פחות) עשויה להתרחש כשנתקלים במישהו מוכר במקום שממש לא מצפים לפגוש. אז מה קורה כשהסיטואציה הזאת מתרחשת במהלך תרגול שבו המכר מהעבר הוא בעצם סטודנט שמגיע לתרגול שלך? "בשנה הראשונה שתרגלתי במחלקה למדעי החיים הייתה סטודנטית בתרגול שלי ששאלה הרבה שאלות, וחשבתי לעצמי שהיא מוכרת לי", מעין מתארת. "לפני ההפסקה שאלתי אותה מאיפה אני מכירה אותה, ואז היא אמרה לי: 'אני הייתי המפקדת שלך בטירונות'. פשוט נקרעתי מצחוק באותו הרגע. לא זיהיתי אותה. היא הייתה בלי מדים ועם שיער פזור, ואפילו לא זכרתי איך קוראים לה. היא הייתה נבוכה". ומה קורה כשהסיטואציה המביכה מתרחשת מחוץ לתרגול, ועוד במעלית שידעה ימים יפים יותר? "קבעתי עם סטודנטית שעת קבלה והלכנו לבניין 72. המחלקה בקומה שש. נכנסנו למעלית ובתוך דקה המעלית נתקעה", משתפת אנה. "אף פעם לא קרתה לי הסיטואציה של להיתקע במעלית אז לא ידעתי כמה אני אהיה חרדה מזה. היא הייתה צריכה להרגיע אותי. היינו שם עשרים דקות שהרגישו כמו שעתיים".

נכון, לא נכון, חרטט בביטחון!

אם כבר ידוע לכם שלהיות מתרגלים זה שלב אחד בדרככם באקדמיה ובשוק העבודה, אספנו כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם בעתיד. "לכל מתרגל יש קורס שהוא קצת יותר טוב בו מקורסים אחרים, אז כדאי לנסות לקבל את הקורס הזה. תבחרו קורס שאתם אוהבים את הנושא שלו ואתם מרגישים אתו ממש בנוח, ברמה שאתם יכולים לפתור תרגילים באמצע הלילה", ממליץ דניאל, מתרגל בפקולטה למדעי הטבע.

"הטיפ שלי הוא 'נכון, לא נכון, חרטט בביטחון'. מתרגל צריך להראות שהוא יודע את החומר, גם אם הוא לא יודע את החומר", ברק מסביר. "אם אתם באותו רגע לא יודעים את התשובה אז תענו תשובה כלשהי שנשמעת הגיונית, ותוסיפו 'אני אחזור אליך'. אחרי זה תבדקו שבאמת אמרתם דברים נכונים. מצד אחד אתה רוצה להגיד רק דברים נכונים כי אתה רוצה ללמד את הסטודנטים שלך, אבל מצד שני בתור מתרגל אתה לא יכול להראות יותר מדי ספקות. בדרך כלל גם סטודנטים בסדר עם זה". מעין מוסיפה, "תנסו לעבוד על הביטחון. כדאי להתאמן בעמידה מול קהל ולבוא עם ביטחון גם כשאין או לנסות לשדר את זה לפחות". אנה מציעה טיפ נוסף ואחרון במסגרת תפקיד אחר שלה – סיו"ר הוועד האקדמי של הסגל הזוטר. "אם מציעים לכם משרת תרגול בתואר הראשון כדאי לבחון כמו שצריך את תנאי ההעסקה. בואו למשרד של הסגל הזוטר בבית הסטודנט בקומה ראשונה, ונענה על כל השאלות שלכם. אנשים לא מבינים כמה דברים הם לא יודעים".

אז בפעם הבאה שאתם מגיעים לתרגול ולא מבינים איך המתרגל שלכם התבלבל או נזכרים שהוא לא ענה על המייל ששלחתם לו שלשום וקצת מתעצבנים, תזכרו שהוא בסך הכול לא שונה מכם כל כך. הוא סטודנט עמוס שעובד, אוהב לבלות וגם עושה קצת שטויות לפעמים. המשך סמסטר שמח לכולם, כולל למתרגלים שבינינו!

זהה את המתרגל:

המבוקש: כדי לתפוס מקום בתרגול שלו חייבים להגיע לכיתה רבע שעה לפני שהתרגול מתחיל. אם לא הצלחתם, תכינו את עצמכם לישיבה הרחק מאחור או מחוץ לכיתה עד התרגול הבא. אין ספק שהוא מתרגל מוצלח, אבל לרוב עד שהוא מתחיל להסביר את החומר עובר חצי תרגול כי הוא נאלץ לענות על שאלות של הלחוצים שיושבים בשורות הראשונות. עצה: אם אין לכם סבלנות לשמוע תשובות לשאלות של אחרים במשך ארבעים וחמש דקות, תוותרו על התרגולים של המתרגל המבוקש (ותזכרו שתמיד יש שעת קבלה!).

המתחיל: ניתן לזיהוי בתחילת הסמסטר באמצעות הסימנים הבאים: סומק בלחיים, נטייה לדקלם מהמצגת, חוסר ביטחון וגמגום קל. "המתחיל" הוא המתרגל בעל הסבירות הגבוהה ביותר לענות על המיילים שלכם ולקבוע אתכם שעות קבלה אישיות (בניגוד למתרגלים המנוסים והעייפים יותר, שסבלנותם כבר פקעה). אם הגעתם למסקנה שהוא "לא משהו" אל תחרצו עדיין את גורלו. חשוב לזכור שגם המתרגלים המבוקשים ביותר היו פעם מתרגלים מתחילים, ויכול להיות שכל מה שהוא צריך זה שפשוף קל של סמסטר או שניים.

החתיך: לרוב מתהדר בגובה מרשים, בשיער גולש ובחיוך ממיס לבבות. כעבור זמן קצר מתחילת הקורס הוא הופך למושא הפנטזיות של בנות המחלקה, ובהתאם לכך הכינוי "החתיך" מחליף את שמו האמתי. צפויה אכזבה רבה כאשר "החתיך" פותח את פיו ומתגלה בתור מתרגל בעל יכולת הוראה בינונית. עם זאת התרגול שלו לעולם לא יישאר שומם בזכות עדת המעריצות הנלהבות והנאמנות שרכש בשבועות הראשונים של הסמסטר.

המסתורי: או בשמו העממי "פוקר פייס". מלבד שמו לא ידועים עליו פרטים נוספים, והוא לעולם לא מדבר בתרגולים על חייו האישיים. הגדרות הפרטיות שלו בפייסבוק אינן מביישות איש מוסד, ולפיכך גם הסטוקינג בפייסבוק לא יעלה דבר חוץ משתי תמונות משנת 2013. ייתכן שהוא מקפיד על הדיסטנס בינו לבין הסטודנטים שלו כדי לשמור על מקצועיות, ושאחד על אחד הוא אפילו די נחמד.

וידויים של מתרגלים:

#2933: "מתרגל קורס חדו"א למדמ"ח. בדקתי מבחן בסמסטר האחרון שהיה כל כך עשיר בשטויות מצחיקות שלא יכולתי לשתות את התה שלי כי לא הפסקתי לצחוק. הוא קיבל עשרים ושלוש".

#4108: "מתרגל בחדו"א. מתחביביי: ללכת לתא שירותים בהפסקה ולשמוע את הסטודנטים מעבירים עליי ביקורת".

#8885: "אני מתרגלת בכיתה שרובה גברים (תשעים אחוז). בכל זאת, לאורך כל תרגול באופן בלתי מודע אני נועצת את המבט ומדברת אל בחורה אחת. אז אם זו את, אל תרגישי לא נעים. זה לא אומר שאני מצפה שתעני על מה שאני שואלת. ותדעי, את ממש יפה".

#2836: "בכל פעם שאני רואה פוסט על סטודנטית שנדלקה על מתרגל אני נכנס לתגובות לראות אם תייגו סטודנטיות שמגיעות לתרגול שלי".

#4729: "תמיד אחרי שאני מסיים לבדוק את כל הבחינות אני מעלה קצת נקודות במתנה לסטודנטים שבאו לשעות קבלה. אני בעצם הפיה של שעות הקבלה".

נגישות