For English see below

המדריך השלם לארנונה ולהנחת הסטודנטים:

עברת דירה והתחלת להתמקם? ידעת שמגיעה לך הנחה של 50% בארנונה?? קחו נשימה עמוקה, התאזרו בסבלנות ותראו מה עליכם לעשות על מנת לקבל אותה. ואל תשכחו – אגודת הסטודנטים תמיד כאן בשביל לעזור!

אחת לחודשיים תקבלו בדואר שובר תשלום, אותו משלמים באתר העירייה, בנק הדואר (סניף הדואר הקרוב) או בחלק מאתרי הבנקים. פירוט על דרכי התשלום הנוספות תוכלו למצוא בסוף הכתבה.
חשוב לוודא שאת/ה משלמ/ת שובר ארנונה על שמכן/ם ולא על שם שוכר/ת קודמ/ת או בעל/ת הנכס.

אנחנו כאן כדי ללוות אתכן/ם בכל השלבים עד לקבלת הנחת הסטודנט המיוחלת.
דאגנו לכם להכל, ואפילו לעורך-דין: בתחילת השנה האגודה מביאה לנוחיותכן/ם אל הקמפוס את עורך דין האגודה ואת נציגי מחלקת הארנונה של העירייה – כל זאת כדי לסייע לכן/ם בקבלת ההנחה מבלי לצאת מכותלי האוניברסיטה!
~ אל העו"ד יש להגיע עם תצהיר מודפס + תעודת זהות/ רישיון נהיגה ~

טפסים:

לכתבה על חודש בירוקרטיה עם כל הפרטים (רב קו, ארנונה, עו"ד וביטוח לאומי) לחצו כאן- חוסכים את הבירוקרטיה!

סטודנטים נשואים, שאחד מהם עובד+ סטודנטים נשואים עם ילדים+ סטודנטים לתואר שני יש נוהל שונה להגשת ההנחה לארנונה והוא מבחן הכנסה. לכתבה המיועדת לכם לחצו כאן.

 

הודעה חשובה לציבור העובדות/ים:
אין צורך בהגעה לעו"ד- הביאו לנציגי הארנונה עותק של שלושת חודשי המשכורת האחרונים. אם לא עבדת ברצף ואין לך שלושה תלושי משכורת אחרונים, יש להביא תלושים לחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר לשנת 2016, או לחכות עם הבקשה ולהגיש אותה עם תלושי השכר של אוקטובר, נובמבר ודצמבר 2017).
* אם אתם עובדים ומקבלים מתחת ל3,263- הינכם זכאים להנחה!
שימו לב, גם מלגה נחשבת הכנסה, ועל כן המציאו מסמך מהקרן/העמותה ממנה אתן/ם מקבלים/ות מלגה על סכום המלגה.

שלב ראשון: האם אתם זכאים להנחה?

הזכאים להנחה של 50% הם סטודנטים/יות (כולל תלמידי/ות מכינה) אשר אינם/ן עובדים/ות כלל, או שגובה הכנסתם/ן החודשית הממוצעת בשלושת החודשים האחרונים לא עולה על 3,263 ש"ח ברוטו (כלומר כולל תשלומי הבראה, ימי חופשה ותוספות נוספות).
מה נכלל בהכנסה החודשית? משכורות, קצבאות מביטוח לאומי, מלגות וסיוע בני משפחה- (אם תימצא הכנסה קבועה ורצופה למשך 12 חודשים העולה על 75% מהשכר החודשי הממוצע של מבקש ההנחה).

אם כל המחזיקים/ות בנכס (כלומר כל הסטודנטים/ות ששוכרים/ות את הדירה) זכאים/ות להנחה, תינתן הנחה בגובה 50% על תשלומי הארנונה. במידה ורק חלק מהמחזיקים/ות בנכס זכאים/יות להנחה, ההנחה שתינתן תהיה עבור החלק היחסי:
כאשר 1 מתוך 2 סטודנטים/יות זכאי/ת להנחה: תינתן הנחה בשיעור של 25% לנכס.
כאשר 1 מתוך 3 סטודנטים/יות זכאי/ת להנחה: תינתן הנחה בשיעור של 15% לנכס
כאשר 2 מתוך 3 סטודנטים/יות זכאים/יות להנחה: תינתן הנחה בשיעור של 37% לנכס.

את כל התנאים לקבלת ההנחה ניתן לראות בדף המידע לסטודנט של העירייה.

שלב שני: הצטיידות בטפסים הרלוונטיים

  1. טופס בקשה להנחה בארנונה לסטודנט לשנה"ל תשע"ח.
  2. צילום חוזה לשנה לפחות חתום מול בעל הנכס. במידה ונחתם החוזה עם מיופה כוח – יש להמציא ייפוי כוח והעתק ת.ז של מיופה הכוח. במידה ונחתמו מספר חוזים בדירה, חוזה מול כל דייר – יש להציג את כולם.
  3. צילום ת.ז + ספח של בעל הנכס. אם אין: רישיון נהיגה. במידה ובעל הנכס הוא חברה, יש להציג אישור רשם החברות, אישור מורשה חתימה עבור החברה, ותעודת הזהות של מורשה החתימה.
  4. צילום ת.ז + ספח של כל הסטודנטים המבקשים והחתומים בחוזה. אם אין: דרכון או רישיון נהיגה.
  5. אישור לימודים לשנה"ל תשע"ח עבור כל סטודנט/ית החתומ/ה בחוזה.
  6. מערכת שעות או רישום לקורסים עבור כל סטודנט/ית החתומ/ה בחוזה.
  7. עבור סטודנט עובד – 3 תלושי שכר אחרונים בהתאם למועד הגשת הבקשה.
    עבור סטודנט שאינו עובד – תצהיר על הכנסה חתום ע"י עו"ד (שימו לב כי הסכום בתצהיר הינו סכום הכנסה לחודש ולא סכום שנתי. יש לציין סכומים של מלגות ובאם המלגה היא שנתית או חודשית).

טופס בקשה להנחה בארנונה לסטודנט נמצא בתחילת העמוד.
למידע על מקרים מיוחדים – בהמשך הכתבה.

שלב שלישי: קביעת תור לעורך הדין

עובד/ת? דלג/י לשלב הבא!

  • שימו לב! לא ניתן להגיש טפסים לארנונה לפני שטיפלתן/ם בטפסים אצל עורך הדין.
  • במקום שתתרוצצו ותחפשו עורך דין, אגודת הסטודנטים שמחה לקצר לכן/ם את התהליך ולהביא את עורך הדין של האגודה ישירות אליכן/ם.
  • התורים לעורך הדין מיועדים לסטודנטים/יות חברי/ות אגודה אשר שילמו דמי רווחה בלבד.
  • יש להגיע לפגישה בזמן שנקבע ולהגיע עם המסמכים הבאים: טופס הצהרת אי-ההכנסה (הדפיסו ומלאו אותו טרם הפגישה) ותעודה מזהה שאיננה תעודת סטודנט – כלומר תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה.
  • אם אתם/ן מקבלים/ות מלגה יש לכן/ם צורך באישור על גובה המלגה שלכן/ם, בנוסף לאישור מעורך הדין.
  • התאריכים לפגישת עורך הדין, אופן קביעת התורים וזמנם המדויק של התורים לשיבוץ, יתפרסמו כולם לקראת פתיחת שנת הלימודים לצד המידע אודות נציגי רב-קו וביטוח לאומי.

לא הספקתם לתפוס את העו"ד בהגעתו לאוניברסיטה? לא נורא- במהלך השנה העו"ד פתוח לקבלת סטודנטים/יות, מידי יום שלישי במשרדו בעיר העתיקה, רחוב הדסה 78 בית גוזלן, קומה 3. השיבוץ לתורים נעשה דרך משרד שירותים בבית הסטודנט: ניתן לפנות אל המשרד גם טלפונית 08-6472340.

שלב רביעי: מסירת הטפסים לנציגי העירייה

מסירת הטפסים יכולה להתבצע באחת מכמה דרכים:
בעת הגעת נציגי הארנונה לאוניברסיטה בתאריכים ה5.11-5.12 (פירוט נוסף בכתבה על חודש בירוקרטיה)
בדוא"ל – mokedg@br7.org.il, או בפקס – 08-6206491.

העירייה תטפל בפנייה שלכם כ- 30 יום מיום שליחת הטפסים (במידה ולא החסרתם שום טופס).

קבלת ההנחה:

זהו. בהנחה שהכל עבד חלק, תקבלו את שובר הארנונה הבא ב-50% הנחה, וההנחה תופעל גם רטרואקטיבית.

שימו לב: אם הגשתן/ם את כל הטפסים עד לתאריך 31.3.2018, ההנחה תתקבל רטרואקטיבית מאז תחילת שנת הלימודים. בקשות שיוגשו החל מתאריך 1.4.2018 יזכו אתכן/ם בהנחה רק החל מה- 1.1.2018. אין אפשרות לקבל הנחה רטרואקטיבית עבור תקופה ארוכה יותר משנה קלנדרית אחת.

לאחר תהליך זה, אתן/ם רשומים/ות כמחזיקים/ות בנכס. שימו לב שרישומכן/ם כמחזיקים/ות בנכס מתחיל עם תחילת החוזה שלכם. במידה והיו חובות למחזיק/ה הקודם/ת, הם יישארו עליו ולא יעברו אליכן/ם. עם סיום ההחזקה בנכס, או בעברית, כשאתן/ם יוצאים/ות מהדירה, על אחריותכן/ם להודיע לעירייה בכתב על כך. טופס חדילת חזקה מצורף כאן. שימו לב שיש להעביר את הטופס לעירייה בסמוך למועד היציאה, שכן לא יבוצעו חדילות חזקה רטרואקטיביות.

שאלות מיוחדות:

  • האם לחיילים משוחררים יש כפל הנחות?

    לחיילים/יות משוחררים/ות אין כפל הנחות. אם דייר/ת גם סטודנט/ית הזכאי/ת להנחה וגם חייל/ת משוחרר/ת הזכאי/ת לפטור מתשלום ארנונה עד 70 מ"ר עד ארבעה חודשים, יהיה דייר/ת זה זכאי/ת רק לאחת ההנחות הללו, אך לא לשתיהן, ובאופן יחסי לחלקו בחזקת הנכס.

  • ואם אני שוכר/ת דירה אחת, ומנגד מחזיק/ה בדירה אחרת ומקבל/ת עבורה דמי שכירות?

    סטודנט/ית אשר שוכר/ת דירה אחת, אך מחזיק/ה בדירה אחרת ומקבל/ת בעבורה דמי שכירות: דמי השכירות עבור הנכס שבבעלותו/ה יחשבו כהכנסה רק במידה והם גבוהים יותר ממה שהוא/ היא משלם/ת עבור הדירה בה הוא/היא מתגורר/ת, וגם אז רק ההפרש. לדוגמא, אם הסטודנט/ית מקבל/ת דמי שכירות עבור הנכס שבבעלותו/ה בגובה 2000 ש"ח, אך משלם/ת שכר-דירה עבור הדירה בה הוא/היא מתגורר/ת בגובה 1000 ש"ח בלבד, הדבר יחשב לו/ה כהכנסה חודשית של 1000 ש"ח.

  • אני בעל/ת הנכס וגם אחד/ת הדיירים בדירה - מה הדין במקרה זה?

    אם בעל/ת הנכס הוא אחד/אחת הדיירים/ות, הוא/היא נחשב/ת כמחזיק/ה היחיד/ה בדירה. שאר הדיירים/ות נחשבים/ות כדיירי/יות-משנה, ולא יהיו רשומים/ות ברישומי העיריה. יחד עם זאת, ניתן להגיש בקשה להנחה רגילה לפי מבחן הכנסה. בהתאם לתנאי החוק, תינתן הנחה בהתאם להכנסות המשותפות של כלל הדיירים/ות בנכס.

  • מה קורה אם אני יוצא/ת מהדירה באמצע החוזה?

    דייר/ת אשר יצאו מהדירה באמצע החוזה וירצו שהדירה תפסיק להיות רשומה על שמו/ה, צריך/ה או להודיע במועד היציאה מהדירה בכתב לעירייה על יציאתו/ה מהדירה, או להעביר אישור בכתב-יד מאת בעל/ת הדירה, המציין את תאריך העזיבה, על-גבי צילום תעודת זהות של בעל/ת הדירה.

כל הטפסים הנדרשים מופיעים גם בדף המידע לסטודנט של העירייה.

דרכי תשלום נוספות:

לתשלום בטלפון ובירורים, מוקד הגבייה הטלפוני נמצא ב-08-6206511 ופעיל בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00.
המוקד מקבלים גם מיילים, ועדיף לעבוד מולם במייל: mokedg@br7.org.il. פקסים ל-08-6206491.
תשלומים באמצעות כרטיס אשראי בטלפון ניתן לבצע 24 שעות דרך 1-800-200-155.
העירייה גם מאפשרת לשלם בהוראת קבע בבנק או בכרטיס אשראי, וכך לקבל 2% הנחה נוספת ומחלוקת התשלום התקופתי לשני תשלומים חודשיים שווים.

מזל טוב! חסכתם מאות שקלים!

 

The full guide to Arnona (propert tax) and student discounts

ֿAre you renting an apartment in the city? Did you know you can get a 50% discount on Arnona (property tax)? Take a deep breath and read up on what you must do in order to get the discount. And don’t forget- the Student Authority is here to help!

Once every two months you will receive in the mail a bill to pay, which you pay on the City Municipality’s site, at the Post Office, or on various bank sites. More information on this can be found here.
It is important to clarify that you have paid the arnona for the current tenants of the apartment and not for previous ones.

In the beginning of the year the Student Union lawyer comes to campus along with representatives from the Municipality in order to sign the forms you need to get the discount.

Forms:

Click here to see the discount form.
You must make an appointment with the lawyer by signing up for a time slot. That can be done here:
For the affidavit form click here.

Important message to those who work:
Make sure it bring with you a copy of the past three month’s income. If you did not work consecutively and you do not have your last three paychecks, wait until you receive paychecks for October, November, and December and then apply for the discount.
If you make less than 3,263 shekels per month you are eligible for the discount.
Pay attention- scholarship are also considered an income, and therefore you must include a form with the scholarship information and the amount of money you receive.

  • First Step: Are you eligible for the discount?

    Those eligible for the 50% discount are students who do not work at all, or whose gross monthly income is not more than 3,263 shekels.
    If each roommate in the apartment is eligible for the discount, a 50% discount will be given. In the case that not everyone is eligible, the discount will be given relatively:
    – If one of two roommates are eligible: a 25% discount will be given
    – If one of three roommates are eligible: a 15% discount will be given
    – If two of three roommates are eligible: a 37% discount will be given

  • Second Step: Forms

    The documents you must prepare for the discount are the following:

    1. A copy of the lease for at least 12 months, signed by the property owner according to the municipality registers. If the lease was signed by a power of attorney somebody else, supply a copy of the ID and a document proving the power of attorney. If several leases were signed for the apartment (one for each tenant), you must present them all.
    2. A copy of the property owner's ID. If not these – a copy of the passport or driver's license. If the property is owned by a company, you must present a confirmation of the company, a signature as well as the ID of the person signing this confirmation.
    3. A copy of the IDs for the requesting students. If not these – a copy of the passport or driver's license.
    4. A university acceptance form or approval of studies for the current school year, for each tenant requesting a discount.
    5. A copy of the school schedule or course registration for each tenant requesting a discount.
    6. For a working student requesting a discount – the last 3 pay slips, or pay slips from the months of October-November-December 2016. If you've only started working and you don't have 3 pay slips, or if during the summer you worked in a job with a great income, but during the semester your income is lower – the municipality states that you must wait until you have the 3 required pay slips, which fit the criteria stated in the previous section. You can receive the discount retroactively a year back. Please note that waiting for the pay slips does not permit you to not pay the Arnona tax! Pay it in full, and after you'll get the student discount you will get a full retroactive refund. A 106 Form is NOT relevant.
    1. For an unemployed student seeking a discount you will need a declaration signed by a lawyer. Click here to download the form the lawyer needs to sign.
    2. A document requesting the discount, which you can download here. You only need one of these for an apartment; there is no need for a separate form for each tenant.

  • Third Step: Making an appointment with the lawyer

    Instead of you running around searching for a lawyer, the Union is happy to cut this process short. The Union has its own lawyer, and in the beginning of the year there will be several weeks during which he will be present in the Student Center, and students can get their unemployment declaration signed, according to set appointments. So first, make sure you've got the said declaration form (the same form from the previous step) and come to the designated appointment you signed up for.

    For a meeting with the lawyer it is crucial to show an ID which isn't a Student ID Card – meaning an ID, passport or driver's license. The appointments are available to Student Union members who have paid the relevant welfare payment (automatically charged by the university unless a student has specifically objected to this).

    Please note:

    – If you work, you do not need the lawyer form, only your last 3 pay slips.

    – If you're receiving a scholarship, you need the lawyer’s form as well as a certificate showing the amount you're receiving from the scholarship.

    Available dates to meet the lawyer at the university during the first few weeks of school will be updated when the academic year begins.

    What do you need to bring with you to the meeting?

    1. An ID card / Passport  / Driving license
    2. An Affidavit  – Click here to download it

    The lawyer will also receive students on Tuesdays at his office in the Old City – 3rd floor of Beit Gozlan, 78th Hadassa St. Scheduling an appointment will be done through the Student Union Service Office at the Student Center which you may contact also at 08-6472340.

  • Fourth Step: bringing the forms to the municipality representative

    Forms can be handed in by hand to the representatives on the dates they are here (more information to come) or by fax- 08-6206491 or by email: mokedg@br7.org.il.

    The municipality will take care of your request within 30 days and you will retroactively receive any money owed to you.

    If you apply for the discount by the 31st of March, you will receive the discount. If you apply after the 1st of April, you will retroactively receive money only from the 1st of January.

    When you leave the apartment you currently live in, is it your responsibility to notify the municipality.

    Additional methods of payment:
    For payment by phone you can call -08-6206511 operating from Sunday-Thursday from 8:00-17:00.
    Fax can be sent to 08-6206491
    Emails can be sent to mokedg@br7.org.il.
    Payment via credit card can be made 24/7 by calling 1-800-200-155.

  • Receiving the discount
    That's all. Assuming everything went smoothly, you will get your 50% discount letter, and receive your paid Arnona funds retroactively.

    Please note – if you've handed in all the forms until March 31st, 2018 the discount will be given retroactively from the beginning of the school year. Requests handed starting from the 01/04/2018 will only get you a discount starting from the 01/01/2018. There will be no option to receive a retroactive discount for a period of time longer than one year.

    After this process you will be registered as property holders. Please notice that your property registration begins when your lease began. If previous debts were owed by the previous holder, they will remain in his/her name and won't be transferred on to you. Once you finish your lease, meaning – move to another apartment, it will be your responsibility to officially write and notify the municipality about this. You can download the appropriate form here.

  • Special Cases

    A student family composed of two spouses when one of the two works or a student family composed of 3 individuals or more will submit a request to receive a discount according to their income.

    – In the case of a roommate or a partner who is not a student and works- In addition to the requirement mentioned above, you must submit the last 3 pay slips according the date of your request or pay slips for the months of October – December of the last two years.

    -In the case of a roommate or a partner who is not a student and doesn't work –

    * An unemployed status form from Bituach Leumi (Social security)

    * A declaration that no benefits were received during 2016+2017 from Bituach Leumi (Social security)

    * A printout of your bank account from the last 3 months.

    – In case of a roommate (either a student or not) who works but doesn't fit the entitlement criteria because of the level of their income,  no document should be submitted except for the lease and a copy of an ID – His entitlement to a discount will be denied.

    – If more than one student has signed on the lease, including a tenant who is not a student, you must show income documents for each of the tenants. As we've stated before – if one or more of the tenants is not a student or is not entitled to a discount, you will get a discount according to your income.

    – A student renting one apartment, but owns another apartment for which s/he receives rent – the rent for the property will count as income only if it is higher than what the student pays for the apartment in which s/he lives. For example, if a student receives rent for the owned property, of 2000 NIS, but pays rent for the apartment s/he lives in for only 1000 NIS, the amount will count as only 1000 NIS.

    – International students are valid for discount just like any other students, they must present a passport instead of an ID.

    – If the owner of the property is one of the tenants, s/he counts as the only apartment holder. The other tenants will count as side-tenants and won't be registered in the municipality. This is why only the owner will receive an Arnona discount.

    – A tenant who leaves the apartment mid-lease and wants the apartment to not be written under his/her name, must supply a written approval from the property owner, stating the date he/she leaves, on a copy of the property owner's ID.

    – If one of the pay slips from the last 3 months is higher than the limit of the discount requirement, this does not necessarily mean you will not get the discount. The calculation is done according to an average of the last 3 pay slips, so that if only one is higher, you might still get the discount.

    – If the lease is finished and you no longer live in the apartment, wishing it won't be registered as yours (and so the Arnona payments will no longer be directed to you), you must give the right form plus your ID. There is no need to get the property owner's signature in this case.

  • Extra Payment Methods

    In order to find out details concerning payments and to pay on the phone, call [08-6206511], active Sunday-Thursday from 08:00-17:00. They also receive e-mails, and it's probably better to work with them via mail, mokedg@br7.org.il. You can send faxes to [08-6206491] (make sure they have arrived!). Credit card payments via telephone are available 24 hours at [1800-200-155]. The municipality also allows regular payments via the bank, so you can get another 2% discount in this method.

נגישות