המדריך לפניה לגורמי האוניברסיטה

המערכת האוניברסיטאית היא מערכת בירוקרטית ענפה. על מנת לדעת למי ניתן לפנות, מתי ובאיזה עניין – ריכזנו עבורכן/ם את כלל הערכאות אליהן ניתן לפנות בנושאים אקדמיים.

חשוב להפריד בין שתי סוגי בקשות עיקריות: הראשונה הינה כל בקשה הקשורה לקורס מסוים ועליה יכול לענות בחיוב או בשלילה מרצה הקורס. הבקשה השנייה הינה בקשה חריגה הדורשת אישור מעבר לנוהל האוניברסיטאי המוכר. בקשה זו אינה יכולה להיות מאושרת על ידי המרצים ומחייבת פנייה לוועדות הרשמיות של האוניברסיטה.

אז למי פונים ובאיזה סדר?

1. מתרגל/ת הקורס: בכל בקשות קטנות הקשורות לדחיית מועדי תרגילים, היעדרות וכן הלאה.

2. מרצה בקורס: המרצה הוא בעל האחריות הישירה על הקורס, החומר הנלמד בו, מידת הקושי, הבחינות והמטלות, ועל כן הוא/היא הגורם הראשון שיכול להעריך בעיות העולות בהקשרים אלו ולטפל בהן. פעמים רבות סטודנטים/יות נוטים/ות לפסוח על ערכאה זו, אף על פי שהיא הרצויה ביותר ולרוב גם יעילה מאוד.

3. ועדת הוראה מחלקתית: ערכאה זו היא הראשונה בשרשרת הערכאות הדנות בבקשות חריגות ומקרים מיוחדים של סטודנטים. ועדת ההוראה המחלקתית הינה הגורם האחראי על החלטות אקדמיות, כגון- מועדים מיוחדים, חפיפות קורסים, למידת קורסים ממחלקות אחרות וכן הלאה.

4. ראש/ת המחלקה: מהווה את הסמכות המנהלית והאקדמית העליונה במחלקה. הוא/היא הממונה הישיר/ה על כלל הסגל המנהלי והאקדמי ואחרא/תי לתפקוד המחלקה במישור המנהלי, הטכני והאקדמי.
שימו לב, ישנן מחלקות בהן ראש/ת המחלקה נחשב/ת ערכאה אקדמית לאחר ועדת ההוראה וישנן מחלקות שלא. מומלץ להיוועץ ברכזי סיוע אקדמי לגבי כל מחלקה באופן פרטני.

5. ועדת הוראה פקולטית: ערכאה זו היא השנייה בשרשרת הערכאות הדנות בבקשות חריגות ובמקרים מיוחדים של סטודנטים/ות. הוועדה מורכבת ממספר מרצים/ות ממחלקות שונות בפקולטה ואחראית על כלל תכניות הלימוד בפקולטה.

6. דיקן/ית הפקולטה: הדיקן/ית אחראי/ת על כלל הפעילות האקדמית, המחקרית והמנהלית בפקולטה. כמו כן מייצג/ת הדיקן/ית את הפקולטה בפני הסנאט, הרקטור ורשויות אחרות של האוניברסיטה ומחוצה לה. שימו לב, ישנן מחלקות בהן המשנה לדיקן/ית הוא הגורם האקדמי המטפל בבעיות אקדמיות. בנוסף, כמו ראש/ת המחלקה, גם כאן לא בכל המחלקות הדיקן/ית הוא/היא הערכאה האקדמית הבאה בעת הגשת בקשה חריגה, ולכן מומלץ להיוועץ ברכזי סיוע אקדמי לגבי כל פקולטה באופן פרטני.

7. נציב/ת קבילות סטודנטים: נציב/ת הקבילות הינו/ה גורם אובייקטיבי ותפקידו/ה לוודא כי ההתנהלות מול הסטודנטים הייתה בהתאם לנהלי האוניברסיטה. לכן, הוא/היא מטפל/ת רק בנושאים הקשורים לחריגה מן התקנון ולא במקרים של אי מתן אישורים מיוחדים. על מנת לפנות לנציב/ת הקבילות יש למצות את כל ההליכים בדרך ולצרף תשובות מוועדת הוראה מחלקתית ופקולטית.

8. משנה לרקטור: שלוחה של הרקטור בעניינים אקדמיים ואחרים. לאחר קבלת תשובות מהוועדות הקודמות, ניתן לנסח פנייה לוועדת החריגים בראשות המשנה לרקטור, שהינה הוועדה הגבוהה ביותר בנושאים אקדמיים.


לסיכום, פנייה לערכאות בהתאם לסדר הנכון תחסוך לכם זמן רב ומשאבים. זכרו כי בעת הגשת בקשה חריגה לכל אחת מהערכאות, יש לצרף את התשובות שניתנו לכם מהערכאות הקודמות, וכי רכזי סיוע אקדמי ישמחו לייעץ לכם בכל שאלה או נושא אקדמי. לפניה לרכזים לחצו כאן

נגישות